یگانه امام علی(علیه السلام)

مقالات

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ یگانه امام علی(علیه السلام) خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم

 سؤال: چرا ما برای وضو گرفتن دستها را از بالا به پایین می شوییم

 

ولی اهل تسنن از پایین به بالا ؟؟

 

درحالی که قرآن نیز می فرماید:« تا آرنج» را بشویید

 

و با لفظ «الی المرافق»بیان کرده، پس وضوی آنها باید درست باشد ؟!!

 

پاسخ: یا ایهاالذین امنوا اذا قمتم الی الصلوة فاغسلوا وجوهکم وایدیکم

 

 الی المرافق وامسحوا برء وسکم وارجلکم الی الکعبین و.....

 

سوره مائده/6 ای کسانیکه ایمان آوردید هنگامی که به نماز بر خاستید ،

 

صورتها ودستهای خود را تا آرنج ها بشوئیدوسرها وپاهای خویش را تا

 

کعب ها مسح کنید..... به طور کلی ما شیعیان چون ایمان به خدا

 

ورسولش (ص) واولاامر (معصومین (ع)و پیشوایان دین را داریم )

 

اگر پاسخی به دستمان نرسد هیچگاه شک وشبهه در دل هایمان

 

 ایجاد نمی شود ونسبت به احکام عملی تابع معصومین وپیشوایان

 

 دین هستیم،ولی چون عده ای در بین جوانان شیعه،

 

شبهه افکنی می کنند پاسخی برایشان داریم که اگر معاند نباشند

 

 برایشان کفایت می کند. به چند مورد توجه نمایید:

 

1. تبعیت و پیروی ازپیامبراکرم(ص) ومعصومین(ع) بهترین

 

راه برای رسیدن به حقایق است و چون آنها حق هستند ،

 

 هرکاری که انجام می دهند هم حق است و برای ما قابل

 

قبول می باشد وقتی به احادیث مراجعه می کنیم متوجه می شویم

 

که وضوی ما درست مانند وضوی آنان است ،

 

زیرا معصومین (ع) از بطن قرآن آگاهی داشتند وتاویل آیات را می دانستند.

 

 - در کافی با سند خود از زراره وبکیر نقل می کند که آندو

 

از امام باقر(ع) چگونگی وضوی پیامبر(ص) را پرسیدند:

 

 آن حضرت طشت کوچکی طلبید که در آن آب بود،

 

حضرت دست راست خود را در آب فرو برده مشتی آب برداشت

 

وبه صورت خود ریخت وبا آن صورت خود را شست ،

 

سپس دست چپش را فرو برد ومشتی برداشته روی

 

 ذراع(استخوان پهن د ست را که یکطرفش در بازو وطرف

 

دیگرش در استخوان کف دست فرو رفته کویند) راست

 

خود ریخته آن را از آرنج تا پایین شست و آن را به آرنج ها

 

بر نمی گرداندوآنگاه کف راستش را فرو برده و روی ذراع

 

چپ خود از آرنج ریخته همانند ذراع راستش عمل نمود،

 

 آنگاه با تری ورطوبت کف دست بدون آنکه آب تازه ای

 

بدان برسد سر وپای خود را مسح نمود.

 

در مجمع البیان گفته شده:

 

عموم مسلمانان اتفاق دارند که وضوء از آرنج شروع و

 

به سر انگشتان ختم می شود .

 

 2. مورد بعدی اینکه جمله «الی المرافق » تا آرنج ،

 

 قید جمله «ایدیکم» دستها، می باشد،نه قید شستن،

 

فاغسلوا بنا براین«شستنی» که به دستها تعلق گرفته

 

مطلق بوده وبه نهایتی مقید نشده است.

 

توضیح: گاهی با جهت موضوع کار داریم وگاهی با محدوده موضوع .

 

 برای مثال: شخصی که قسمتی از ساق پایش نجس شده به

 

 او می گویند تا زانویت را بشویید بعد وارد اتاق بشوید،

 

منظوراز( تا زانو) یعنی همه قسمتهای پا را بشور نه اینکه که

 

از پایین به بالا بشور یا از چپ به راست پس در اینگونه بیانات

 

منظور کل عضو می باشد . یا در جایی دیگر کودکی دارد غذا

 

می خورد به صورت کلی مادربه او می گوید تا آخرش راباید بخوری ،

 

منظور این است که در بشقاب غذا نماند .پس منظور مادر این نیست

 

 که جهت را تعیین کند وبگوید ازچپ بخور یا از بالا به پایین!!!

 

وقتی قرآن فرموده« تا آرنج» جهت شستشو را قصد نکرده

 

بلکه محدوده آن را قصد کرده،

 

یعنی تمام دست همراه آرنج شسته شود .

 

خداوند در قرآن کلی سخن گفته وبرای بدست آوردن جزء باید از

 

 معصومین (ع) کمک بگیریم همانطور که

 

پیامبر گرامی(ص) در غدیر فرموند: دو چیز را بین شما

 

به امانت می گذارم کتاب الله وعترتی اهل بیتی که این

 

دو از هم جدا شدنی نیستند.

 

«و لا یفترقا» یعنی علی (ع) قرآن ناطق بود قرآن در بطن علی بود،

 

جدا از هم نبودند ولی عده ای هم به دنبال قرآن های سر نیزه ها

 

 رفتند وعلی را تنها گذاشتند ...

 

 حال اگر می خواهی مثل مردم آن روزگار نباشید وگمراه نشوید

 

 باید قران را با« تاویل» بخوانید

 

واز علی(علیه السلام) وآل علی(علیه السلام) پیروی نمائید،

 

 

 نه اینکه فقط به ترجمه اکتفا کنید!!!!!! منابع قرآن تفسیر المیزان /ج5

 

[ شنبه بیست و سوم آبان 1388 ] [ 11:13 ] [ کیائی ]

[ ]